Mizu waterflessen

Nieuws van onze duurzame member Green Premium

Mizu waterflessen

Stoere Mizu waterflessen beschermen de wereld tegen plastic

Het gebruik van single-use-plastics is niet meer van deze tijd. Ze worden in een paar seconden gemaakt, enkele minuten gebruikt en hebben honderden jaren nodig om af te breken of worden verbrand in de afvalcentrale.

Veel van de plastics worden achteloos op straat gegooid en komen zo in de natuur terecht. Dieren zullen hierdoor plastic binnen krijgen en ook dringt het plastic door in onze eigen kringloop. Dat kan niet de bedoeling zijn. Volgens de Plastic Soup Foundation staan in Nederland de plastic flesjes in de top 3 van single-use-plastic.

Plastic flesjes
Even wat cijfers op een rij; in Nederland worden 1,4 miljard flessen per jaar gebruikt, waarvan 750 miljoen kleine flesjes. Stichting De Noordzee telde per 100 meter strand zo’n 19 plastic doppen en 7 plastic flesjes. Reken maar uit: dat zijn 260 doppen en flesjes per kilometer. In Amsterdam heeft Plastic Whale in de periode 2011-2017 105.105 flesjes uit de grachten gevist. Dat zijn gemiddeld 17.518 flesjes per jaar. En dat alleen in Amsterdam!

Naast alle troep die plastic flesjes veroorzaken is de afgifte van BPA uit het plastic materiaal ook een overweging om mee te nemen. Er is veel discussie over de veiligheid van BPA. In Nederland is BPA inmiddels verboden in de plastic flessen voor baby’s. Voor frisdrankenflessen, plastic waterflessen of blikjes drinken geldt dit verbod echter nog niet. 

Hergebruik
Een antwoord op al deze verspilling en vervuiling zijn de drinkflessen van Mizu. Mizu gebruikt alleen het beste roestvrije staal (18/8). De grote voordelen hiervan zijn dat het materiaal makkelijk schoon te maken is, geen gifstoffen bevat of afgeeft, geen geur opneemt, recyclebaar is en een leven lang mee gaat. De levenslange garantie die op de flessen zit, zegt wat over de kwaliteit!

De Mizu waterflessen zijn niet alleen beter voor jezelf en het milieu,
ze zien er ook nog eens super hip uit.

Mizu drinkfles met bedrukking
Wil jij ook dat jouw organisatie geassocieerd wordt met de kwaliteitsdrinkflessen van Mizu? Laat dan je logo of slogan op de flessen drukken. Ze zijn verkrijgbaar in een 800 ml en een 500 ml versie.

Check alle kleuren op de website van Green Premium

Mizu waterflessen

> Meer duurzaam nieuws <

Onze nieuwe partner Zero2Green

Wij verwelkomen onze nieuwe duurzame partner zero2green !


zero2green richt zich als duurzame distributeur op het 100% elektrisch vervoeren van (duurzame) goederen op interstedelijke trajecten en levert daarbij ook advies en bemiddeling aan bedrijven die het lastig vinden om hun logistiek duurzaam en emissieloos in te richten.

De passie van zero2green is het verbeteren van de kwaliteit van de lucht die we constant inademen en het reduceren van de gevaarlijke uitstoot van uitlaatgassen in en rond onze steden. Niets doen aan duurzaamheid is in de huidige tijd geen optie meer. Maar hoe zeer de meeste bedrijven en organisaties niets liever willen dan duurzaam ondernemen, lukt het niet altijd100%.

zero2green daagt bedrijven en organisaties uit nu daadwerkelijk te investeren in het duurzamer maken van hun complete distributiekanaal. De boel duurzaam in beweging krijgen. Daar gaat het om! Het mes snijdt aan twee kanten: Hoe schoner de onderneming hoe schoner het imago.

Voor meer informatie >> Bedrijfspresentatie Zero2Green


Zero2Green is graag ook úw duurzame distributeur!

Nieuw verlichtingsproject voor Lumeco

Social Enterprise Lumeco wint aanbesteding Amsterdams verlichtingsproject

De gemeente Amsterdam streeft naar een circulaire economie en wil de verduurzaming van de stad versnellen. Binnen dit kader is een aanbesteding aangekondigd voor de verduurzaming van de verlichting in de Piet Hein garage. Naast circulariteit woog ook maatschappelijke meerwaarde in de vorm van social return mee in de gunning.

Lumeco, een verlichtingsbedrijf en Social Enterprise, heeft deze aanbesteding gewonnen door circulaire verlichting met een looptijd van 10 jaar aan te bieden. Met ondersteuning van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt verduurzaamt Lumeco de verlichting in bestaande bouw.

Piet Hein garage krijgt circulaire verlichting

De Piet Hein garage is 24 uur per dag, 7 dagen in de week, geopend en wordt tot nu toe verlicht door ruim 500 armaturen met conventionele TL verlichting (lees: klassieke TL buizen), die verantwoordelijk zijn voor een energieverbruik van ruim 600.000 kWh per jaar. Dit energieverbruik gaat Lumeco nu met 70% reduceren door het toepassen van circulaire verlichting met lichtmanagement. 

Geen lampen, maar licht

De gemeente schaft geen lampen aan, maar licht. Naast de beoogde energiebesparing van 70% zal ook het comfort en de veiligheid toenemen in de garage. De garage heeft een relatief laag plafond, daarom wordt speciaal ontwikkelde richtbare LED verlichting toegepast. De armaturen zijn voorzien van Samsung LED en OSRAM LED drivers met een minimale levensduur van 100.000 uur.

Het verlichtingssysteem wordt volledig aangestuurd door sensoren. Door middel van Encelium, een lichtmanagementsysteem van OSRAM, zal de lichtsituatie en het verbruik gemonitord en geoptimaliseerd worden. De armaturen zijn volledig modulair. Hierdoor zijn alle componenten vervangbaar. Zo kunnen de armaturen in de toekomst worden voorzien van nieuwe LED strips.
De oude LED strips worden vervolgens gerecycled. Zo wordt de technische levensduur met een minimale afvalstroom gemaximaliseerd.

Wij feliciteren onze duurzame partner Lumeco van harte met dit mooie project !

Fiberplast wordt Fiberplast group

Fiberplast vindt het van essentieel belang om de klanttevredenheid continu te monitoren. In 2018 bleek daarbij dat meerdere klanten een beter gedoseerd en meer visueel georiënteerde presentatie van het totale gamma van Fiberplast als een belangrijk verbeterpunt zagen. Tegelijkertijd realiseerde Fiberplast zich dat projecten ook steeds vaker een andere aanpak en andere kwaliteiten vragen dan sec product-leveranties.

Binnen de bestaande organisatie van Fiberplast BV bleken deze aandachtspunten minder goed te veranderen en bleek het noodzakelijk om de organisatie anders in te richten en verder uit te breiden. Om dit proces ook administratief vorm te kunnen geven, heeft Fiberplast haar operationele activiteiten met ingang van 1 januari 2019 verdeeld over 2 vennootschappen, waarmee de geboorte van de “Fiberplast group” een feit was.

Voor meer informatie, zie nieuwsbericht Fiberplast

>> meer duurzaam nieuws <<

Nieuws van De Polderij

MVO Aanmoedigingsprijs voor De Polderij

MVO Aanmoedigingsprijs voor De PolderijOnze duurzame member De Polderij heeft als duurzame vergaderlocatie, gelegen in de Randstad tussen Rotterdam, Delft en Den Haag, op de Dag van de Duurzaamheid de MVO Aanmoedigingsprijs van het Sociaal Economisch Netwerk gewonnen.

Leuk om daarbij te vermelden is, dat deze prijs nog niet bestond toen De Polderij werd uitgenodigd om mee te dingen naar de prijs voor ´MVO-ondernemer 2018´, maar toen de vakjury er achter kwam dat De Polderij als bedrijf nog te jong was om voor die prijs in aanmerking te kunnen komen, werd besloten de ´MVO Aanmoedigingsprijs 2018´ speciaal voor De Polderij in het leven te roepen.

Wij feliciteren De Polderij van harte met deze MVO Aanmoedigingsprijs 2018 !

MVO Aanmoedigingsprijs voor De Polderij

>> meer duurzaam nieuws <<

Persbericht van duurzame leverancier BIOnyx

Natuurwinkel Amersfoort en BIOnyx voeren als eerste statiegeld in!

Natuurwinkel Amersfoort en BIOnyx voeren als eerste statiegeld in!Natuurwinkel Amersfoort en BIOnyx, 100% biologische schoonmaakmiddelen, voeren statiegeld drie jaar eerder in dan de rest van Nederland. Per direct wordt op het hele BIOnyx assortiment, verkrijgbaar bij Natuurwinkel Amersfoort, statiegeld geheven.

“We gaan niet wachten tot de plastic soep en het plastic zwerfafval nu eens echt aangepakt gaan worden”

Officieel zal er vanaf  2021 statiegeld op kleine plastic flessen ingevoerd gaan worden, tenzij de verpakkingsindustrie er voor die tijd in slaagt de hoeveelheid plastic flesjes en het zwerfafval met 70 tot 90 procent te verminderen. Ook moet dan 90 procent van deze flessen worden hergebruikt.

Deze afspraak heeft staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) met de sector gemaakt. Alhoewel het ministerie van een ‘doorbraak’ spreekt, gaat het volgens Natuurwinkel Amersfoort en BIOnyx tergent langzaam. Er is al lang veel weerstand van supermarkten, frisdrankbedrijven en de verpakkingsindustrie.  Om u een beeld te geven, jaarlijks komen er tussen de 50 en 100 miljoen kunststof flesjes in het zwerfafval. Het opruimen van zwerfafval kost jaarlijks miljoenen euro´s. De totale kosten van het zwerfvuilbeleid in Nederland liggen op circa 250 miljoen euro per jaar (Euro 15,10 jaarlijks per inwoner).
En dat MOET NU STOPPEN! Vandaar dat beide bedrijven de handen ineenslaan en als eerste in Nederland statiegeld gaan invoeren op de natuurlijke schoonmaakmiddelen van BIOnyx, die in Natuurwinkel Amersfoort verkocht worden. We laten niet alleen zien dat het beter moet, maar dat het ook beter kan!

Plasticsoep en zwerfafval aanpakken

“Statiegeld helpt – dat weten we – dus de invoering van statiegeld op de BIOnyx schoonmaakmiddelen flesjes zetten we in gang”,  aldus Joren Jacobs van Natuurwinkel Amersfoort. Flesjes gemaakt van gerecycled plastic (Post Consumer Recycled kunststof) is op dit moment het hoogst haalbare, omdat de verpakkingsindustrie nog geen alternatieven voor vloeibare producten heeft. “We zijn wel bezig met het vinden van een circulaire oplossing en tot die tijd voeren we statiegeld”, vult Arnout Noteboom van BIOnyx aan.

De invoering van 45 cent statiegeld geldt voor alle flessen van BIOnyx. Bij inlevering wordt het bedrag verrekend en worden de lege flessen teruggenomen door Natuurwinkel Amersfoort. BIOnyx zal geregeld de ingezamelde flesjes ophalen en zorgen dat deze weer circulair ingezet worden. Dit zorgt voor een enorme reductie in het materiaalgebruik voor verpakkingen. Je kunt je dus voorstellen hoeveel meer milieuwinst het gaat opleveren als we ook flesjes via statiegeld gaan inzamelen.

Natuurwinkel Amersfoort en BIOnyx voeren als eerste statiegeld in!

>> meer duurzaam nieuws <<

Duurzaam verpakken

Verantwoord, Duurzaam en Milieuvriendelijk Verpakken?

duurzaam verpakken - duurzame verpakkingenVeel bedrijven zijn op zoek naar duurzame, milieuvriendelijke verpakkingen. Waar kun je op letten als je de verpakking van je product zo verantwoord, duurzaam en milieuvriendelijk mogelijk wilt organiseren?

Onze duurzame partner PaperWise zegt er het volgende over

Nu het milieubewustzijn en de impact van verpakkingen op ons milieu sterk is toegenomen is het een mooi moment voor bedrijven om een aantal verpakkingsvragen opnieuw te stellen. Welke artikelen verpakken we? Waarom verpakken we deze artikelen? En waarom hebben we destijds voor die verpakking gekozen? De eerste winst kunnen bedrijven halen door te grote, te veel of overbodige verpakkingen te reduceren. Hiermee wordt zowel milieuwinst als kostenreductie bereikt, waarbij géén verpakking uiteraard het beste alternatief is… maar als dat geen haalbaar alternatief is, zijn er ook andere mogelijkheden:

Duurzame verpakking

Verpakkingen zullen altijd blijven bestaan. Voor logistieke bescherming, verlenging houdbaarheid van het product of gewoon om de juiste boodschap te communiceren. Enorm veel verpakkingen worden gemaakt van plastic. Het grote voordeel van plastic verpakkingen is vaak de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Waarbij we kwaliteit moeten zien in de breedste zin van het woord; eigenschappen, levensduur, toepassingen, bedrukkingsmogelijkheden, etc. Het nadeel van plastic verpakkingen is de enorme milieuverontreiniging. (Zwerf)afval op land en in water veroorzaken grote ecologische problemen en enorme maatschappelijke kosten. Daarbij komt dat de grondstof aardolie (grondstof voor plastic) eindig is en ook voor veel milieu en maatschappelijke schade zorgt. De olie- en kunststofsector hebben onvoldoende aandacht gehad voor deze maatschappelijke problemen en worden hier nu op grote schaal voor afgestraft. Dit verklaart de versnelde beweging van bedrijven om over te schakelen naar duurzame verpakkingen.

Juiste grondstof

De grondstof waaruit een verpakking bestaat is dus van essentieel belang voor de mate van duurzaamheid en het beeld dat de consument krijgt bij een duurzame verpakking. Duizenden jaren ouder dan kunststof is de grondstof papier. In de huidige tijdgeest weer helemaal hip en klaar om de concurrentiestrijd aan te gaan met kunststofverpakkingen. Papier en  karton hebben van nature een hoog aaibaarheidsgehalte. Consumenten weten dat het een natuurproduct is en geschikt voor recycling. De laatste jaren worden steeds meer papier en kartonsoorten ook nog eens gecertificeerd voor compostering, iets wat met een plastic verpakking van aardolie nooit gaat lukken.

Papier van landbouwafval

Een prachtige innovatie binnen de papiersector heeft betrekking op de grondstof. Waar we gewend zijn dat papier van bomen of oud papier gemaakt wordt, bestaat er inmiddels ook papier en karton van landbouwafval! Dit zijn de stengels en bladeren die overblijven na de oogst van voedsel gewassen zoals rijst, graan, suikerriet, etc. Wereldwijd wordt landbouwafval nu verbrand, maar dat is dus niet meer nodig. Van dezelfde plant en stuk land komen 2 producten: voedsel en de grondstof voor papier. Ons snelgroeiend bedrijf PaperWise is een organisatie die papier en karton van landbouwafval maakt. Uit onafhankelijk milieu onderzoek blijkt dat de milieu impact van PaperWise 47% lager ligt dan van FSC-papier gemaakt van bomen en 29% lager dan gerecycled papier. Een mooi voorbeeld voor bedrijven die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen en concreet aan de slag willen om hun verpakkingen te verduurzamen. Hiermee geef je als bedrijf direct invulling aan de circulaire economie, je geeft landbouwafval namelijk een 2e leven. 

Bio-Plastic

Ook komen er steeds meer alternatieven voor plastic op de markt in de vorm van bio-plastics. Deze grondstofsoort wijkt af van aardolie plastic. Bio-plastics worden gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen zoals landbouwgewassen en bomen. Zetmeel, melkzuur uit suikers en cellulose zijn de meest gebruikte grondstoffen voor bio-plastics. De eigenschappen komen zeer goed overeen met aardolie plastic. De toepassingen lopen van flexibele folies tot hard bio-plastic bakjes en zijn ook geschikt om voedingsproducten in te verpakken. Bedrijven die stappen willen zetten op het gebied van duurzame verpakkingen doen er goed aan om zich verder te verdiepen in de mogelijkheden van bio-plastics.

Wat is de meest duurzame verpakking?

Er bestaat geen eenduidig antwoord op de vraag wat de meest duurzame verpakking is. Het vertrekpunt ligt altijd bij je eigen product. Bescherming, zowel logistiek als qua houdbaarheid en communicatie zijn voor de meeste bedrijven de belangrijkste eigenschappen. Uiteraard moet de nieuwe duurzame verpakking ook goed en snel verwerkbaar zijn in de productieruimte.

Duurzame verpakkingen zijn helemaal in. Waar wacht je op?
Neem vandaag nog afscheid van je op aardolie gebaseerde plastic verpakking!

duurzaam verpakken - duurzame verpakkingen

>> meer duurzaam nieuws <<

De “Blue Battery” van AquaBattery

Opslag van duurzame energie zónder gebruik van toxische materialen!

De “Blue Battery” van AquaBattery - energieopslagMet de prijzen en awards winnende uitvinding van het bedrijf AquaBattery kan duurzaam opgewekte energie tijdelijk worden opgeslagen (voor gebruik wanneer duurzame energieproductie tijdelijk even terugloopt, bijvoorbeeld bij weinig zon en/of wind) zónder gebruik te hoeven maken van toxische materialen.

De “Blue Battery” van AquaBattery - energieopslagDe “Blue Battery” van AquaBattery gebruikt alléén (in overvloed aanwezig) zout en water om elektriciteit 100% duurzaam en langdurig op te slaan.

Op dit moment bouwt AquaBattery (spin-of start-up van de TU Delft) haar eerste grootschalige Blue Battery op de Green Village in Delft. Daar zal elektriciteit worden opgeslagen die opgewekt wordt met zonnepanelen, zodat de bewoners van de Green Village dag én nacht gebruik kunnen gaan maken van duurzaam opgewekte elektriciteit.

Voor meer informatie verwijzen wij graag naar de website van AquaBattery

De “Blue Battery” van AquaBattery - energieopslag

>> meer duurzaam nieuws <<

Introductie ´TOKEN´

Met Blockchain is TOKEN ‘s werelds eerste community-owned koffiemerk

Blockchain koffie TokenMorgen 21 juni 2018 vindt de officiële marktintroductie plaats van het koffiemerk “Token”. Dit nieuwe koffiemerk is opgericht om ’s werelds eerste volledig end-to-end blockchain koffie te worden. Token, een initiatief van de Stichting FairChain en ondersteund door FairChain koffiebrander Moyee Coffee, gebruikt blockchain technologie om Westerse koffiedrinkers direct te verbinden met de gemeenschappen die hun bonen telen en branden.

“Blockchain technologie maakt de enorme ongelijkheid in de koffieketen transparant voor consumenten. Token omarmt die transparantie en biedt een oplossing”, zegt FairChain oprichter Guido van Staveren. “Door consumenten uit te nodigen onderdeel te worden van onze onderneming, is Token een sprong voorwaarts naar leefbare inkomens voor de koffieboeren. Zonder extra kosten voor de consument. Het gaat om gelijke waardeverdeling Blockchain koffie Tokenvoor alle partijen in de keten.”

De huidige koffieketen wordt gedomineerd door een handvol Big Coffee bedrijven die miljarden investeren in marketing, maar weinig tot niets in de boeren. Tegelijkertijd kunnen de meeste van de 25 miljoen koffieboeren wereldwijd amper hun productiekosten dekken, laat staan sociale en milieukosten.

Veel merken – koffie en andere levensmiddelen – geloven dat blockchain de transparantie en efficiëntie biedt die nodig is om dit systeem te veranderen. Echter, waar de meeste merken blockchain verkennen met kleine experimenten, is Token het eerste volledig end-to-end blockchain koffiemerk.

End-to-end blockchain koffie

Van Staveren: “Token gaat all-in. Met onze eerst lading van 60.000 kilo geproduceerd door kleine koffieboeren en blockchain-traceerbaar, willen we bewijzen dat een eerlijke verdeelde waardeketen mogelijk is. We hebben lang genoeg gepraat over leefbaar inkomen voor boeren. Met blockchain hebben we nu het middel! Waarom wachten?”

Token komt voort uit een samenwerking tussen Bext360, Moyee Coffee en Stichting FairChain, drie missie gedreven organisaties gericht op het ontwrichten van de wereldwijde koffieketen. Door blockchain technologie te combineren met praktische kennis, introduceren zij radicale transparantie in een sector die berucht is om het gebrek daaraan. Hun blockchain systeem laat zien wie wat verdient in iedere stap van de keten, zodat zowel consumenten als bedrijven inefficiënties kunnen identificeren en onnodige tussenschakels kunnen elimineren. Het bereidt ook de weg voor een eerlijker verdeling van de waarde door de hele keten.
“Blockchain gaat niet alleen over traceerbaarheid en transparantie, het gaat ook om eigenaarschap. Van wie is de koffie? Wie verdient het grootste deel van de tart?” zegt Van Staveren. “Token stelt onze community in staat deze vragen te beantwoorden en zelf de keuzes te maken.”

Echte community-owned koffie

“Blockchain is een ongelooflijke technologie, maar terwijl het een flinke hype is, weten weinigen wat het echt betekent,” zegt Mark Kauw van Stichting FairChain. “Token geeft mensen de kans om blockchain te ervaren, in plaats van erover te praten.”

Om de voordelen van blockchain tastbaar te maken voor consumenten, is iedere zakje Token koffie voorzien van, je raadt het al, een token. Iedere token is 50 eurocent waard, wat, claimt Van Staveren, het bedrag is dat Token bereid is aan marketing uit te geven, een fractie van wat een doorsnee koffiemerk uitgeeft, bovendien worden deze euro’s bij Token uitgegeven aan de crowd. Token consumenten kunnen met hun 50 eurocent naar KrypC Technologies, een platform gebouwd op blockchain gecreëerd voor Token, en zelf beslissen waarin ze hun geld investeren – in henzelf door korting op de koffie, in het merk Token of in de boerenfamilies die hun koffie produceren.

“Blockchain creëert nieuwe economische kansen. In plaats van de winsten in de eigen zakken te steken, zoals de meeste bedrijven zouden doen, geven wij het aan de mensen die er het meest toe doen: de boeren en de koffiedrinkers. Token stelt mensen in staat het geld te investeren dat ze besparen dankzij blockchain. We hebben geen invloed als bedrijf, we zijn slecht facilitator. Hoe ze investeren is aan hen.”

Bestel Token nu

Blockchain koffie TokenEen beperkte oplage 250 gram zakjes kan nu al worden besteld via Token’s kanalen, die donderdag 21 juni om 12 uur bekend worden gemaakt. De eerste 100 eigenaren
die investeren, verdienen een speciale ‘Token van waardering’ en worden uitgenodigd om Token’s smaakprofiel te perfectioneren.

Voor meer informatie:

  • neem contact op met Mark Kauw via mark@fairchain.rog
  • of ga naar fairchain.org/blockchainforgood

UPDATE donderdagmiddag 21 juni 2018:
Vanaf NU kun je de Token koffie (vanuit een eerste beperkte voorraad) bestellen op: https://tkn.coffee (en daarmee één van de eerste “CEO´s” van dit community-owned koffiemerk worden!)

>> meer duurzaam nieuws <<

Lancering Werkboek

Persbericht 18.5.2018:
Lancering “Werkboek Businessmodellen voor de Circulaire Economie”

Werkboek Businessmodellen voor de Circulaire EconomieOp 17 mei 2018 presenteerde Prof. dr. Jan Jonker tijdens het Circulaire Economie Festival in Nijmegen het werkboek ‘Circulair Organiseren – Werkboek voor het ontwikkelen van een circulair businessmodel’. Met dit werkboek kunnen organisaties concreet aan de slag met het vormgeven van hun eigen circulaire businessmodel. 

De circulaire economie staat volop in de belangstelling en is actueler dan ooit. Bedrijven staan voor de grote uitdaging de omslag te maken naar een circulair businessmodel. Om bedrijven en instellingen te ondersteunen in hun zoektocht naar het ideale circulaire businessmodel is dit unieke werkboek geschreven.

Het werkboek is geschreven onder leiding van Prof. dr. Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Op basis van onderzoek heeft hij een model ontwikkeld dat de basis vormt voor businessmodellen in de circulaire economie.

Het model bestaat uit zeven bouwstenen. De bouwstenen en een concreet stappenplan staan uitgebreid beschreven in het werkboek. Infographics van bedrijven die al een circulair businessmodel hebben ontwikkeld bieden lezers kennis en inspiratie.

Prof. Jan Jonker zegt over dit werkboek:
Het werkboek is uniek in zijn soort, er is nog niet eerder zo’n concreet stappenplan gepubliceerd om een circulair businessmodel te ontwerpen. We willen hiermee een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de circulaire economie.’

Het werkboek is als E-boek GRATIS te bestellen/downloaden via:
Werkboek Businessmodellen voor de Circulaire Economie

Werkboek Businessmodellen voor de Circulaire Economie

>> duurzaam nieuws <<